Eindelijk mag u bij een gezondheidscentrum een presentatie over uw vak geven. Natuurlijk wilt u er alles aan doen om uw presentatie zo goed mogelijk te maken. U kunt een kort verhaal vertellen over wat u doet, maar meestal wilt u ook graag laten zien wat uw vak inhoudt. Een powerpointpresentatie biedt uitkomst. De technische kant van het maken van een presentatie laten we hier buiten beschouwing.
1. Bepaal uw boodschap
Bepaal voordat u uw presentatie maakt wie uw toehoorders zijn, wat hun belangen zijn en welke boodschap ze na afloop moeten onthouden. Dat is het vertrekpunt van uw verhaal.
2. Maak er geen (voor)leessessie van
Zorg voor een inspirerend verhaal. Niets is zo saai als een presentatie waarbij de spreker letterlijk de tekst voorleest die op de dia staat. Bovendien werken dia’s met veel tekst averechts; uw toehoorders gaan de tekst lezen en luisteren niet meer naar wat u vertelt.
3. Wees kort en krachtig
Luisteraars kunnen meestal 20 minuten geconcentreerd luisteren, daarna verslapt de aandacht. Beperk de presentatie dus tot plusminus 20 minuten. Beperk de tekst per dia (gebruik kernwoorden – zie ook tip 4 – of enkele korte zinnen). U hoeft niet alles tot in details te vertellen, besteed liever wat meer tijd aan zaken waarvan het echt van belang is dat uw toehoorders die onthouden. Beperk ook het aantal dia’s dat u opneemt in uw presentatie. Voor 20 minuten kunnen 10 dia’s al voldoende zijn.
4. Wees zuinig met bullet points
Er is een maximum aan het aantal opsommingen dat mensen kunnen onthouden. Een of twee opsommingen per presentatie is genoeg. Een goed verhaal blijft beter hangen dan 10 opsommingen. Kies in plaats van de opsommingen bijvoorbeeld voor een krachtig beeld. Zeker als het doel van uw presentatie is om te laten zien wat u voor cliënten kunt betekenen. Bijvoorbeeld door een foto van vóór en een foto van na een behandeling te laten zien.
5. Houd de layout rustig
Door de layout rustig te houden, voorkomt u dat mensen van uw verhaal worden afgeleid. Gebruik een vast template, liefst met uw eigen huisstijl of logo. Beperk ook het aantal animaties (bijvoorbeeld niet overal invliegende lettertypes bij de overgang naar een nieuwe dia). Overigens is het raadzaam om voor presentaties op een groot scherm een donkere achtergrond met een lichtere kleur letter te gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat het voor mensen minder fijn is om lang naar een witte achtergrond met zwarte letters te kijken.
6. Wees consistent in lettergebruik
Gebruik maximaal 2 verschillende lettertypen (het liefst in een zelfde serie), niet meer dan 2 lettergrootten (minimale lettergrootte is 30 pt., maar liefst groter) en maximaal 2 verschillende letter kleuren.
7. Gebruik een schreefloze letter voor goede leesbaarheid
Voor tekst op een scherm lezen schreefloze lettertypes het prettigst. Dat zijn lettertypes die geen dwarsstreepjes (balkjes) aan de uiteinden van de letter hebben en die een gelijke dikte voor iedere letter hebben. Een schreefloze lettertype is bijvoorbeeld Arial. Schreefletters, zoals Times New Roman, hebben balkjes of streepjes aan de uiteindes van de letters en zijn minder prettig leesbaar op het scherm.
8. Oefen uw presentatie
Als uw presentatie af is, oefen deze dan thuis, zodat het goed in uw hoofd zit. Zo raakt u ook niet in paniek als de techniek u tijdens de presentatie in de steek laat. Sta thuis eventueel voor de spiegel en spreek uw presentatie hardop uit. U kunt uw presentatie ook opnemen. Luister terug en luister hoe uw intonatie is, of u goed verstaanbaar bent, of u niet te snel spreekt, of er woorden zijn waarover u struikelt (kies dan andere woorden). Neem ook de tijd op, zodat u kunt controleren of u presentatie binnen de beschikbare tijd past. Pas indien nodig uw presentatie aan.
Bronnen:
www.frankwatching.nl
www.spijkerenco.nl