Zorgaanbieders moeten duidelijker zijn tegen cliënten en patiënten. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Vanaf 1 september moeten zorgaanbieders zich aan strengere regels houden.
De vernieuwde ‘Regeling transparantie zorgaanbieders’ is geldig vanaf 1 september. De NZa heeft deze regels aangescherpt, zodat patiënten een goede zorgkeuze kunnen maken. Het gaat onder meer om de volgende punten:
- Als een zorgaanbieder geen contract heeft met een zorgverzekeraar dan moet die patiënten en cliënten daarover vooraf actief en aantoonbaar informeren. Zodat patiënten en cliënten niet later onverwachte bijbetalingen hoeven te doen.
- De zorgaanbieder moet die informatie actief aan de patiënt geven. De patiënt moet daar niet naar op zoek hoeven te gaan.
- Zorginformatie moet relevant en actueel zijn. De informatie moet aansluiten op de vaardigheden van de patiënt. En moet juist, vindbaar en vergelijkbaar zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor wachttijden.
- De zorgaanbieder moet informatie geven waarmee de patiënt of cliënt een goede keuze kan maken. Dat gaat bijvoorbeeld over het aantal consulten dat nodig is en over een patiëntenstop. En het moet duidelijk zijn wat de verzekeraar wel of niet vergoedt.
Bron: Skipr