Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo heeft je website meer effect

Kees Bals
Eigenlijk is er maar één gouden regel voor je website: ga uit van de bezoeker en pas daar jouw boodschap op aan.

Marketingplatform Frankwatching geeft vijf handige tips om je website mooier en effectiever te maken. Goed beschouwd gaan alle vijf suggesties uit van het idee dat je probeert te denken vanuit je (mogelijke) cliënten. Hier een korte samenvatting van de tips die designer Beau van Essen geeft.

  1. De kracht van witruimte

Witruimte zorgt voor overzicht en leesbaarheid. Daardoor kan de gebruiker van je site de belangrijkste informatie makkelijker verwerken. Websiteontwerpers gaan vaak uit van de regel: ‘alles moet boven de fold staan’. Dat betekent dat de bezoeker van de site de belangrijkste informatie gelijk in beeld heeft. Goed uitgangspunt vindt Beau. Maar kijk uit dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Want dan ziet de gebruiker niets meer.

  1. Maak actie aantrekkelijk

Hoop je dat de bezoeker van je site een handeling verricht? Bijvoorbeeld dat die informatie aanvraagt? Zet op de knop daarvoor niet ‘Klik hier’, maar ‘Ontvang meer informatie’ of  ‘Ja, ik wil meer informatie’.

  1. Vermijd tekst in afbeeldingen

Zoekmachines zien tekst in afbeeldingen niet. Zoekers komen dan niet op jouw site terecht. Belangrijke informatie zet je in de ‘gewone’ tekst.

  1. Houd formulieren simpel

Hoe korter en eenvoudiger het formulier, hoe groter de kans dat bezoekers het invullen. Wil je dat iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief? Beperk je tot ‘naam’ en ‘emailadres’. Geslacht, geboortedatum, adres, telefoonnummer… Heb je dat werkelijk nodig?

  1. Zet de bezoeker centraal

Dit is de gouden regel. Ga niet uit van wat de bezoeker moet weten. Ga uit van wat de bezoeker wil weten. Zorg dat de gebruiker van je site die informatie direct vindt. Zie de illustratie bovenaan dit bericht: een website voor wie een vakantie op het water wil. Zo’n reiziger val je niet lastig met: “We bestaan al sinds 1994!”