Op internet kon ik geen definitie van een lastige cliënt vinden. Wel zijn er talloze hulpboeken en sites over het onderwerp zelf te vinden. Zoiets zet wel te denken. Als we de lastige cliënt uit elkaar gaan trekken (niet letterlijk natuurlijk) dan zien we dat lastig een bijvoeglijknaamwoord is dat betekent: ‘als je moeite hebt met iets of iemand’. Maar zegt dat dan iets over jou, of over de cliënt?
Drukke agenda
Als voorbeeld geef ik een situatieschets uit de eigen praktijk: De heer en mevrouw A. verschuiven te pas en te onpas en regelmatig op het allerlaatste moment, onze afspraak. Heer en mevrouw zijn op leeftijd, hebben een broze gezondheid, en daardoor hebben zij een drukke agenda. Denk aan dagopvang, thuiszorg, specialisten, zorgcoach, kapper, huisarts en een pedicure. Aan de andere kant zijn ze nog wel mobiel genoeg om op pad te gaan voor een boodschap (yes, ijsje!), een wandeling, of gezellig op visite. Het is ze van harte gegund.
Niet aanwezig
Op een – zeldzame – droge winterdag laatst, waren ze niet thuis en stond ik voor een dichte deur. Dit bezorgt mij altijd schrik, dus belde ik aan bij de buren. De buurman vertelde mij dat hij ze een kwartier geleden nog met de lift naar beneden had zien gaan en dat hem niets bijzonders was opgevallen. Licht geïrriteerd stopte ik mijn keurige, voor dit soort gelegenheden, kant-en-klare briefje in de brievenbus waarop stond: ‘Volgens mijn agenda hebben wij vandaag …, een afspraak voor een pedicurebehandeling om … uur. Ik trof u echter niet thuis, wellicht bent u het vergeten of zijn er andere omstandigheden waardoor afbellen niet meer mogelijk was? Mocht u een nieuwe afspraak willen maken dan kunt u mij bellen. Met vriendelijke groet,’.
“Dan pas?”
Diezelfde avond nog werd er, weliswaar onder het uiten van duizend excuses, want oeps vergeten in de agenda te kijken, gebeld voor een nieuwe afspraak. Ik schaam mij om te bekennen dat de verleiding groot was om eruit te floepen: doet u dit ook met uw ziekenhuisafspraken? Wijselijk slikte ik mijn frustratie maar in en bladerde door mijn agenda. Als blijkt dat ik pas over 6 weken kan komen omdat mijn agenda vol zit volgt er een verontwaardigd: “Dan pas?”
Poot stijf
Normaliter zou ik iets regelen waardoor ik ze eerder zou kunnen behandelen. Maar dit keer had ik, na de zoveelste teleurstelling, zo’n moeite met het gemak waarmee dit stel met mijn afspraken lijkt om te gaan dat ik mijn poot stijf hield. Het bleef bij 6 weken onder de belofte dat ik ze zou bellen zodra er eerder een gaatje zou opduiken in mijn agenda.
Maar… jij en ik weten natuurlijk nu al dat dit never nooit gaat gebeuren, al is het maar om ook eens lekker dwars te zijn. Of ben ik nu zelf een lastige pedicure?
Iris
Zo herkenbaar! Ik werk alleen ambulant en loop hier ook heel soms tegenaan, meestal bij dezelfde cliënten.