Margareth Moris begon in 2006 haar eigen pedicurepraktijk. Zoals zoveel kersverse ondernemers stortte ze zich onbevangen op het werk. Elke klant die zich meldde, was welkom. Het verplaatsen van een afspraak was nooit een probleem. Werk ging voor alles en niets was te veel. Maar al snel merkte Margareth dat de goed draaiende praktijk soms botste met haar privéleven, met het gezin met 2 kinderen en de eigen vrije tijd. “Het pedicure zijn nam de overhand in mijn leven”, moet de Limburgse achteraf constateren. “Het werkte niet. Ik moest beter gaan plannen in mijn agenda, anders zou het weleens mis kunnen gaan.”
Stressbeheersing
Margareth ging nog iets verder dan dat. Ze ging zich verdiepen in coaching en gesprekstechnieken om klanten beter te kunnen helpen en beter te woord kunnen staan als zij in de stoel hun problemen delen met de pedicure .”Niet dat ik per se zelf coach wilde worden. Ik wilde vooral weten of ik het wel goed deed, en of het eventueel beter kon. Hoe kon ik het beste omgaan met klanten in bepaalde situaties?” Ze volgde daarom opleidingen in Lifecoaching, angst- en stressbeheersing, Body Mind Release therapie en mindfulness. Nu werkt Margareth 3 dagen per week als zelfstandig stresscoach, naast haar nog altijd bestaande pedicurepraktijk in Roermond-Herten. Juist die combinatie maakt dat ze als geen ander weet wat de stressvalkuilen zijn voor een pedicure.
Vrij plannen
“Het begint allemaal met goed plannen”, vindt Margareth. “Toen ik in mijn eerste periode als pedicure vastliep, ben ik in mijn agenda in dagdelen gaan plannen. Ik hou sindsdien bepaalde momenten in de week vrij om leuke dingen te doen met mijn partner, of om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan. Wanneer een klant op zo’n vrij moment wil afspreken, stel ik een alternatief voor op mijn werkdag. Lukt dat niet, dan verwijs ik door naar een collega.”
Daar is niet altijd begrip voor heeft Margareth gemerkt. Toen ze een keer een klant in het dorp tegenkwam tijdens het winkelen, kreeg ze te horen dat ze de gevraagde afspraak voor die middag best had kunnen maken. Want: ze was er toch gewoon? “Dat is best confronterend, ja. Ik vroeg die mevrouw hoe zij het zelf zou doen als ze in mijn schoenen zou staan. Ik heb haar uitgelegd dat ik toch ook een keer boodschappen moet doen. Toen begreep ze het. Sommige klanten willen liever gisteren dan vandaag worden geholpen, maar dat kan gewoon niet. ”
‘We laden elke dag onze telefoon op,
maar onszelf vergeten we’
Leuke dingen doen in je eigen tijd is heel belangrijk, vindt Margareth. “Het zijn de momenten om je op te laden. We laden elke dag onze telefoon op maar onszelf vergeten we. Wanneer je altijd ja zegt tegen je klanten, ben je misschien een aardige pedicure maar je stelt ook je partner of jezelf teleur. Die afweging moet elke pedicure maken. Wees er wel van bewust: wie ja zegt tegen de klant, zegt nee tegen zichzelf.”
‘Spoedgevallen’ in de agenda
Ook zogenaamde spoedgevallen kunnen voor veel stress zorgen, weet Margareth uit ervaring. “Als iemand snel geholpen wil worden, vraag je je meteen af: help, hoe doe ik dat nu?” Een werkbare oplossing is om wekelijks een vaste plek in de agenda te reserveren voor dit soort momenten. “In mijn geval hou ik ruimte voor een korte en een lange behandeling. Het idee dat er altijd een plekje vrij is, geeft me veel rust. Anders blijf je aan het schuiven in de agenda of ben je de werkdag langer aan het maken. Mocht er in een week geen ‘spoedgeval’ zijn, dan kun je die tijd prima gebruiken voor administratie of andere zakelijke activiteiten. Het mooie van het bestaan als zelfstandige is dat je de baas bent over je eigen tijd. Maak daar dan ook gebruik van!”
Gesprek in de stoel sturen
De meeste klanten zitten om de 6 tot 8 weken in de stoel. Er ontstaat dus gauw een vertrouwensband met de pedicure, die openhartige verhalen te horen krijgt over ziektes en sterfgevallen. “Mensen delen hun ziel en zaligheid. Kanker komt vaak voorbij in de stoel. Als dat een aantal keren op een dag gebeurt, kan dat heel zwaar zijn en kan het ten koste van de pedicure gaan. Je neemt het allemaal mee naar huis”, weet Margareth. “Ik probeer daarom zo’n gesprek een beetje te sturen om te voorkomen dat het alleen maar ‘negatief’ is. Heb je nog iets leuks meegemaakt? Klanten blijken het juist fijn te vinden om ook eens over iets leuks te praten. Zo gaan ze met een ander gevoel de deur uit. Door het gesprek een andere wending te geven maak je het als pedicure ook voor jezelf minder zwaar. En soms kun je gerust een keer niets zeggen of geen mening geven. Je hoeft er niet altijd in mee te gaan.”
Stress in coronacrisistijd
De huidige coronacrisis kan ook voor extra stress zorgen. De praktijken zijn dicht en iedereen moet zo veel mogelijk thuis blijven. Margareth is zelf pedicure dus weet maar al te goed wat erop je afkomt. Omdenken is nu van belang. “Heb je kinderen die nu op het moment alle aandacht nodig hebben, bedenk dan hoe fijn het is dat je nu niet hoeft te werken en de oplossing er al is, want je bent vrij.
Stress is er zeker, want we hebben geen inkomsten en dat valt voor velen zwaar. Tegelijkertijd geven we op dit moment ook minder geld uit en velen hebben ook geld gereserveerd, juist voor mindere tijden.”
Tijd anders gebruiken
Margareth: “Gebruik deze tijd nu eens om je praktijk onder de loep te nemen. Bereid je voor op hoe te gaan werken indien de praktijk weer open mag. Wees creatief naar de klant toe (zie ook het artikel Hoe kun je ondanks praktijksluiting toch inkomsten genereren? 3 Tips!, red.) bied ondersteuning dat geeft je toch het gevoel dat je iets kunt betekenen. Nu kun je deze tijd rustig nemen. Want je hebt de tijd.”
Ook nu voor rust zorgen
Zorg zeker nu voor voldoende rustmomentjes. “Ga met het mooie weer af en toe stukje lopen (met gepaste 1,5 meter afstand). Lees het boek waar je nooit aan toe kwam. Volg de online – cursus die je al zolang wilde doen. Mediteren kan een fijne aanvulling zijn. Er staan op internet voldoende geleide meditaties. Overstelp jezelf niet de hele dag met nieuws over de crisis, een of twee keer per dag is voldoende.”
“Kijk in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Als je denkt in termen van wat er allemaal niet kan, levert dat extra stress op. Denken in mogelijkheden geeft een positievere energie en zorgt juist voor minder stress.”
De do’s en don’ts voor een pedicure
- Geef huisregels aan. Zowel online als in je praktijk. Maak bijvoorbeeld duidelijk wat de consequenties zijn van het te laat afzeggen van een afspraak of het niet komen opdagen. Zo voorkom je misverstanden, ergernis en stressverhogende gesprekken met klanten.
- Houd ruimte vrij. Hou wekelijks in je agenda ruimte vrij voor eventuele ‘spoedgevallen’. Dat geeft rust. Mochten de ‘spoedgevallen’ achterwege blijven, kun je die tijd gebruiken voor andere nuttige (werkgerelateerde) zaken.
- Bewaar afstand. Blijf professioneel en houd een zekere afstand, ook al komen sommige klanten al vele jaren in je praktijk. Maak er geen vriendinnenclub van.
- Neem je rustmomenten. Prop de praktijk niet vol afspraken en durf ook eens nee te zeggen, want het vak van pedicure is al zwaar genoeg. ‘Ja’ tegen de klant betekent meestal ‘nee’ tegen jezelf. Het runnen van een pedicurepraktijk is immers geen lopendebandwerk: aan elk paar voeten zit een ander mens.
- Zet ook je dagelijkse niet-werkgerelateerde activiteiten in je agenda. Bijvoorbeeld theedrinken met de kinderen of iets gezelligs doen met je partner. Het zijn de broodnodige momenten om jezelf weer op te laden.
- Check of er balans is. Geef in je planner aan welke activiteiten je als pedicure in die week bewust niet hebt gedaan en waarom. Door in je agenda of planner kleuren te gebruiken voor diverse activiteiten zie je in een oogopslag of er balans is of niet.
- Denk in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.