Voor 8,4 procent van de cliënten moest na heropening van de pedicurepraktijken in maart direct medische hulp worden ingeschakeld. Daarnaast gaf maar liefst 62 procent van de pedicures aan dat de mobiliteit van hun cliënten is verslechterd tijdens de lockdown. Bij 17,5 procent was zelfs sprake van ‘een ernstige verslechtering’.
ProVoet heeft de uitkomsten van het onderzoek inmiddels overhandigd aan de relevante ministeries en politiek. Duidelijke conclusie is dat de ontstane zorgen in de pedicurebranche terecht waren. ‘Ouderen durfden uit angst voor het coronavirus vaak geen hulp te vragen’, stelden de pedicures. ‘Zij gingen daarom vaak zelf aan het knippen en raspen met wonden tot gevolg.’ Daarnaast waren huisartsen en overig zorgpersoneel ‘overbelast’ waardoor er geen tijd was voor voetproblemen ten tijde van de pandemie.
Zorgberoep
ProVoet wil aan de hand van dit onderzoek nogmaals onder de aandacht brengen dat het pedicurevak een zorgberoep is en dus niet thuishoort onder de noemer ‘contactberoep uiterlijke verzorging’. Dat gegeven heeft de branche in grote moeilijkheden gebracht tijdens de lockdowns. ‘Het stilleggen van de voetzorg en het lijden wat hieruit voorkomt, zorgt voor een ernstig verminderde kwaliteit van leven en hoge herstelkosten’, klinkt het statement van ProVoet. ‘Het is belangrijk dat de rol van de pedicure in de toekomst opschuift richting zorgverlener.’
De ledenservice van ProVoet verwerkte tijdens de lockdowns talloze telefoontjes en mailtjes van cliënten uit heel Nederland. Als antwoord daarop werd het initiatief ikwilvoetzorg.nl bedacht. Deze petitie is uiteindelijk 16.821 keer ondertekend.
Bron: ProVoet