Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Beautytrends: natuurlijk, neon en nageldesign

Cintha Rood
‘Natuurlijk’ is misschien ook dit seizoen weer een belangrijke trend, maar geïnspireerd raken en zo veel mogelijk out of the box blijven denken lijkt minstens zo belangrijk. Wie je absoluut moet volgen voor nailspo – of nagel-inspiratie – en wat interessante trends zijn? Dat zochten we voor je uit.
© Petrenkod / iStock

De jaren 90 zijn dit jaar de absolute inspiratiebron, niet alleen voor mode. Iconische designs, modellen en kleuren hebben hun stempel op 2021 gedrukt en zullen dat – zeker wat betreft nagels – ook nog de komende paar seizoenen blijven doen. Kleuren die niet uit het nagellakpalet weg te denken zijn, zijn vooral neontinten. Geel staat zonder twijfel bovenaan, net als neonroze en -groen. Nu worden ze voor een iets toegankelijkere look vaak gecombineerd met natureltinten of transparante nagels, soms zijn het slechts kleine details in neon. Onmisbaar voor up-to-date  nagellook zijn ze sowieso de komende maanden.

Smileys

Hand in hand met neon gaan de smileys: enorm populair in de jaren negentig en nu uit het niets terug te zien op kleding, sieraden, accessoires én talloze nageldesigns. Hoe simpel ze ook lijken: smileys moeten goed en minutieus uitgevoerd worden. Daarom zijn nagelstickers en press-on nagels nu ook mateloos populair. De press-ons zijn vooral een hit; in Nederland is de Amsterdamse salon Lakwerk (@lakwerk) op de trend ingesprongen. Internationale smaakmaker wat betreft press on nails is de Australische Betty Rose, op Instagram te volgen als @missbettyrose. Ze biedt handgemaakte sets aan haar volgers met de meest up-to-date nageldesigns. Sydney staat er bekend om wat betreft eten en drinken, mode en óók qua cosmetica regelmatig vernieuwende trends te brengen, deze nail artist is dus one to watch.

Oud en vertrouwd

Echt groen: dat is waar ook salonmerken zich meer en meer op richten. Het ethische salonmerk Esse doet dat onder meer met formules met probiotica-extracten, gecombineerd met natuurlijke ingrediënten. Deze voeden de huid en nagelriemen zonder deze vet te maken. Daarnaast blijven natuurlijke klassiekers een hit, en maken populaire groene namen gretig gebruik van bekende hits als fruitzuren, shea butter, lavendel, calendula, olijfolie, verbena en rozemarijn. Juist die vertrouwdheid van bekende ingrediënten lijkt in de lijn van natuurlijk goed aan te slaan. Weleda heeft bijvoorbeeld een vetarme balsem die te sterke transpiratie tegengaat en helpt eeltvorming te remmen, deze bevat het minder bekende leemaarde dat de huid helpt om vocht vast te houden zodat voeten droog en fris blijven.

© New Africa / stock.adobe.com

Tea tree-olie

Salonmerk Esensa Mediterana heeft een multi-purpose product dat zowel onderdeel kan zijn van een massage of behandeling, of juist het einde van een behandeling fris afrondt. Deze Foot Nourishing Cream is onder meer op basis van mint, shea butter en diverse natuurlijke oliën. Ondenkbaar uit het voetverzorgingsassortiment is nog altijd tea tree-olie: de antibacteriële werking van dit ingrediënt komt met reden ook dit najaar terug in de meeste groene assortimenten. Bewezen effectiviteit zonder poespas: dat is wat bij (groene) voetverzorging past.

Sociale nailspo

Pinterest is fantastisch om geïnspireerd te raken of om klanten te laten zien wat er allemaal mogelijk is, door een eigen moodboard aan te maken van je eigen werk, of door voorbeelden van andere gebruikers te verzamelen. Maar wil je van innovaties en trends op de hoogte blijven, dan zijn TikTok en Instagram musts. Met name Instagram: foto’s zijn een stuk duidelijker dan de korte video’s en veel nailfluencers van het eerste uur zijn al veel langer actief op dit platform. Een aantal namen kun je bijna niet overslaan voor next level inspiratie. Met stip op één staat de Zuid-Koreaanse Eun-kyung Park, die al jaren onder de naam Nail Unistella (@nail_unistella) haar meesterwerkjes toont. Ze heeft misschien niet de allermeeste volgers van de nagelprofessionals op sociale media, maar ze is waarschijnlijk wel het invloedrijkste en meest vernieuwend. De trends die ze meer dan tien jaar geleden bedacht – iriserende illusies van glaskunstwerken in de nagels, nagelsieraden, ledlampjes in nagels en extreem minimalistische designs – zie je tegenwoordig steeds vaker, maar Eun-kyung stond aan de wieg van deze pareltjes. In haar eigen land is ze inmiddels een ster, internationaal staat ze bovenaan de lijst van smaakmakers. Een stuk commerciëler maar vooral in Amerika een van dé namen is Chaun Legend (@chaunlegend): met 1,4 miljoen volgers op alleen al Instagram is de van oorsprong Cambodjaanse artiest een superster in eigen land. Hij doet de nagels van talloze internationale beroemdheden. Deze zogenaamde ‘celebrity nail artist’ is niet per se vernieuwend, maar weet de trends tot in perfectie uit te voeren. Op Nederlandse bodem is vooral Electa Nails (@electanailart) een belangrijke trendsetter. Klanten die de Amsterdamse salon van nail tech Electa Manuputty uitkomen hebben designs die de actueelste, internationale trends weerspiegelen, allemaal tot in perfectie uitgevoerd. Sterren zoals YouTuber en make-upartist Nikkie Tutorials dragen haar ontwerpen. Andere internationale Instagram-accounts die de moeite waar zijn: @heynails: twee zussen die redelijk eenvoudige maar erg draagbare en vooral mooie designs posten. De Britse @joelyoceannails heeft een oog voor on trend maar tegelijk draagbare nagelontwerpen en de eveneens Britse @emilysmakeupandnails die als geen ander free hand-ontwerpen maakt van populaire comics, actuele designs en zelfbedachte minimeesterwerkjes.

Extra’s voor de klant

Met het einde van het jaar in zicht is het wellicht niet onverstandig om na te denken over thuisbehandelingen en extra’s die de winterbehandelingen ondersteunen, maar ook de bijverkoop een boost geven. Verzorgingskits met nagelmaskers zijn daar een goed voorbeeld van. Zelfs ketens als de Hema bieden deze aan op basis van onder andere ureum, sheaboter en hyaluronzuur. Steeds meer professionele merken hebben ze ook in het assortiment; interessante opties in de salon als onderdeel van de behandeling, maar natuurlijk ook leuk als bijverkoop – waarbij je nadrukkelijk aangeeft dat ze onderdeel zijn en géén vervanging van een behandeling.

Guasha

Nog een goed voorbeeld van interessante extra’s zijn verzorgende nagellakken om een behandeling mee af te sluiten: Faby biedt bijvoorbeeld een vegan assortiment dat de meeste schadelijke stoffen mijdt. Daar zitten diverse base coats tussen die zuurstofdoorlatend zijn, een roze ondertoon hebben die gelige nagels maskeert en een anti-aging-effect bieden. Zelfs klanten die geen kleurtje willen of niet van lak houden worden hier waarschijnlijk blij van. Ook authentieke lichaamsverzorgende accessoires vinden een weg naar de praktijk: tools zoals de guasha of rollers op basis van natuursteen zouden het lichaam kalmeren tijdens een massage, collageen een boost geven en de afvoer van afvalstoffen bevorderen. Die kunnen deel uitmaken van je behandelingen maar zijn tegelijk prachtige bijverkoop die niet misstaat op je toonbank.