Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Gebakken lucht

Iris
Ik las laatst een leuke column (Volkskrant, 8 april: Doof! door Manon Spierenburg). Hierin werd uitvoerig ingegaan op onlangs in de krant verschenen advertenties over geheimzinnige oordruppels (à €90 per flesje). Slechthorende mensen zouden deze gedurende een maand moeten gebruiken waarna hun gehoor weer zou terugkeren. Dit klonk gewoon te mooi om waar te zijn!
© Fotolia

Uiteindelijk werd de – volgens de advertentie voor een nobelprijs genomineerde – ‘professor in de moleculaire biologie’ ontmaskerd in een consumentenprogramma. In Stockholm hadden ze nog nooit van deze man gehoord en zijn oordruppelbedrijf bleek trouwens ook niet te bestaan. Na die uitzending was het meteen afgelopen met de advertenties.

Nog grinnikend over die column moest ik meteen denken aan al die onzinreclames over mycosenagels, in de volksmond kalknagels genoemd. Sommige producten claimen al na 1 week zichtbaar resultaat. Maar hoe kan een product al na 1 week effect hebben terwijl een nagel in 2 weken tijd slechts 0,8 millimeter groeit? Dat is, zelfs met een loeplamp, volgens mij helemaal niet te zien!

Een andere veelgebruikte kreet is ‘klinisch bewezen’. De Van Dale zegt: “met een kliniek in verband staand”. Maar bewijst deze term daarmee dan dat het spul (á € 31,99) werkt? Nee.

Medicijnmannen

In het NPO 3-programma De medicijnmannen werd trouwens ooit een hele aflevering gewijd aan de (niet-)werking, zin- en onzin van schimmelnagelproducten. Deze uitzending is nog op internet terug te zien en een echte aanrader voor wie nog wat tijd over heeft.

Herinneren wij ons trouwens ‘Schimpie’ nog? Die onsmakelijke tv-reclame van 15 jaar geleden, waarin de schimmel als een geel duiveltje de nagel omklapte om er vervolgens in te kruipen? Het kleine wezentje met de daarbij behorende marketingstrategie (huisartsen werden door de fabrikant bestookt met glossy Lamisil-folders) leverde de geneesmiddelenfabrikant goudgeld op. Doel was om iedereen met schimmelnagels naar de huisarts te sturen. Zoiets schijnt symptoomreclame te heten, ik had nog nooit van die term gehoord. De campagne werkte uitstekend gezien de verkoopcijfers.

Voor de rechter

De fabrikant zelf werd uiteindelijk door de Nederlandse Inspectie voor de Gezondheidszorg voor de rechter gedaagd. Helaas hield het eerder gewezen rechtbankvonnis bij de Hoge Raad geen stand. Een oproep door een aantal Brabantse huisartsen om dit product te boycotten zorgde uiteindelijk voor stopzetting van de campagne.

Voorlopig blijven wij opgescheept met hardnekkige reclames voor te dure wondermiddeltjes. Maar er gloort hoop aan de horizon! Het LUMC, gesponsord door het Fonds Alledaagse Ziekten, gaat een onderzoek starten (Onycho trial) naar de werking van 2 nagellak/mycose producten (Myconasol en Amoralfine).

Ze zijn trouwens nog op zoek naar proefpersonen tussen 18 en 70 jaar waarbij hooguit 3 nagels per voet mogen zijn aangedaan.  Met een percentage van ongeveer 20 procent van de Nederlandse bevolking die schimmelnagels heeft lijkt mij dat trouwens geen problemen te hoeven opleveren om er genoeg te vinden toch?