Toename populariteit van biologische voedingsmiddelen
Steeds meer consumenten leven bewuster en kopen daardoor vaker biologische voedselproducten. De cijfers die de Rabobank in 2021 rapporteerde laten dit duidelijk zien: van 2000 – 2019 was de omzet van bioproducten gegroeid van 7 miljard naar pakweg 45 miljard euro. En de omzet in 2020 is, ondanks de situatie door het coronavirus, nog verder doorgegroeid naar 50 á 55 miljard euro. Dit geeft aan dat consumenten biologische producten een prioriteit vinden en bereid zijn hier extra geld aan uit te geven, zelfs in lastige tijden.
Natuurlijke skin care en beauty producten
Consumenten verdiepen zich ook steeds meer in de ingrediënten die in hun beauty producten zitten en welke korte- en langetermijneffecten deze op de gezondheid kunnen hebben. Vaak zijn de natuurlijke producten ook ecologisch ontworpen, denk hierbij bijvoorbeeld aan minder of geen plastic gebruik voor de verpakkingen of navulverpakkingen. Voorbeelden van natuurlijke beauty producten zijn shampoo bars, biologische parfums en crystal deodoranten.
Waarom is natuurlijk zo populair?
Maar waarom zijn consumenten eigenlijk zo geïnteresseerd in natuurlijke producten? Brian P. Meier, Amanda J. Dillard en Courtney M. Lappas hebben hier onderzoek naar gedaan en hun resultaten zijn terug te vinden in het academische artikel “Naturally better? A review of the natural-is-better bias” (2019). Het onderzoek komt tot de volgende conclusies:
- Mensen hebben vaak de gedachten dat “natuurlijk” beter aanvoelt, omdat onze voorouders in hoge mate afhankelijk waren van de natuur. Hierdoor is er een voorkeur ontstaan voor alles wat “natuurlijk” is.
- Mensen associëren natuurlijkheid met veiligheid. Dus ook natuurlijke producten en medicijnen worden als veiliger en beter beschouwd en zijn hierdoor aantrekkelijk.
Wij van Ropacare BV zijn altijd blij om te horen dat consumenten kritischer aan het shoppen zijn en strengere eisen stellen aan de producten die ze kopen, gebruiken en nuttigen. Onze producten hebben wij heel bewust met natuurlijke ingrediënten gemaakt omdat wij zagen dat veel soortgelijke producten in onze sector enkel synthetisch zijn. Wij vertrouwen op de kracht van de natuur en vinden het ook belangrijk om de consument de keuze te geven tussen traditionele synthetische producten en natuurlijke producten.