Joris Arts publiceerde een paar maanden geleden het boek ‘Wat de zorg kan leren van…’. Daarin vertaalt hij vernieuwingen in het bedrijfsleven naar mogelijke verbeteringen in de zorgsector. Hij is bijvoorbeeld onder de indruk van de selfservice-kiosk van McDonald’s. Nog voor je een medewerker ziet, kun je daar op je gemak bekijken wat je wilt hebben, dat bestellen en afrekenen. De omzet van de fastfoodketen blijkt er door te stijgen, terwijl er minder personeel nodig is. Bij Arts zet zoiets onmiddellijk de radertjes aan het werk. Zou dit iets kunnen betekenen voor de zorgsector?
Zelfbedieningskast
Ja! Zo schrijft hij in zijn boek. Hij wijst op de grote zelfbedieningskasten die sommige apotheken hebben. ‘Daarin staat medicatie klaar voor patiënten, die hier met een sms van op de hoogte worden gebracht. Ze kunnen vervolgens op het moment dat het hen uitkomt, langskomen om met een code de medicatie eruit te halen. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. Ze hoeven bovendien niet in de apotheek in de wachtrij te staan.’ Bijkomend voordeel voor de apotheek: met evenveel medewerkers kan die meer cliënten helpen.
Lessen voor pedicures
‘Wat de zorg kan leren van…’ staat vol met dit soort verhalen. Het is vooral zijn manier van denken die inspirerend is, die je laat stilstaan bij je eigen werk. Wat kan ik nog beter doen? Hoe vertaal ik de dingen waar ik blij van word naar mijn eigen werk? In het nummer van Podopost dat verschijnt op 4 april staat een interview met Joris Arts, waarin hij hardop nadenkt over wat de lessen die hij de laatste jaren heeft geleerd kunnen betekenen voor pedicures.
Bron: Wat de zorg kan leren van…
Blogs van Joris Arts over vernieuwingen in de zorg