Home 2022

Laatste artikelen

Voetzorg algemeen

Interview met Tjitty Boonstra-Feenstra: ‘Hoe slechter de voeten eruit zien, hoe mooier ik het vind’

Tjitty Boonstra uit Dronryp viert dat ze vijftig jaar pedicure is. Ze blijft nieuwsgierig naar de nieuwste ontwikkelingen in het vak en hoopt nog even door te gaan. 'Ik zou het werk enorm missen.'
Voetzorg algemeen

Op bezoek: We vullen en voelen elkaar goed aan’

Josca en haar moeder Alette Antoons werken al jarenlang in de zorg, maar hebben sinds april 2022 een eigen pedicurepraktijk in het fraaie Drentse esdorp Vries. Tot ieders verbazing, inclusief die van henzelf. 'Heb vertrouwen in jezelf en volg met lef je eigen pad.'

Bij het gevoel van je klant komen

Als je servicegericht wilt zijn, moet je oprechte aandacht voor je klant hebben. Dat is wel duidelijk geworden na een jaar lang schrijven over dit onderwerp. Ook Hans de Wolff, gastdocent Service Excellence bij Beeckestijn Business School, is hier heilig van overtuigd. De Wolff zet in dit laatste thema-artikel van het jaar op een rijtje wat het belangrijkste is als het om service gaat én wat hij zijn studenten leert.

Pdf Podopost nr. 1, februari 2023

Hieronder kun je Podopost nr. 1-2023 lezen als doorbladerbare pdf. Wil je liever de online artikelen als losse artikelen lezen dan kan dat natuurlijk ook. Om onderstaande pdf te kunnen bekijken, moet je ingelogd zijn met een Podopost abonnement.

Casus: Tiener met een diabetische risicovoet

Sander Hofmeesters1 (14) heeft diabetes mellitus type 1. Om die reden bezoekt hij medisch pedicure Marianne Dignouts voor de voetverzorging. We focussen op haar aanpak van enkele nagel- en voetproblemen waaronder het zorgvuldig aanbrengen van een pakking op een verruca plantaris. Marianne geeft Sander adviezen op maat zodat hij zijn voeten in een zo goed mogelijke conditie kan houden.

Voetenwerk, februari 2023

In het Voetenwerk van december aandacht voor groen ondernemen, ondernemerskwestie: geldfit, een terugblik op het congres voetzorg aan ouderen en de Diabetesdag in Bussum. En wat zegt het bedrijfshandboek over legionella?

Column Iris: Vreemde gast of niet?

We maken het allemaal weleens mee, je hebt een nieuwe afspraak en op de een of andere manier verloopt het moeizaam, althans die ervaring had ik laatst. Ik belde een nieuwe cliënt die via de ketenzorg aan mij was voorgesteld. 

Voorwoord: Winst van samenwerken

Soms verdenk ik mezelf ervan dat ik helemaal niet van samenwerken houd. Ik kan me hele dagen thuis verbergen achter mijn computer en dan heel blij zijn dat ik me volledig op mijn werk kan richten zonder dat er collega's om me heen lopen die het nodig vinden om mij te vragen naar een mening over Nederland-Uruguay, een regenbui of Matthijs van Nieuwkerk. Meters maken, denk ik dan. Heerlijk!

Column Selena: Tijd voor de kerstgedachte

Buiten waait het hard, de eerste herfststorm is een feit. Nog even en de winterjas kan uit de kast. Op het pedicureforum op Facebook is het dan de hoogste tijd voor DÉ vraag. Wie weet nog een origineel kerstgeschenkje voor de klant?

Kennistoets: Voetzorg voor ouderen: iedereen mobiel houden

Gezonde voeten zijn nodig om in beweging te blijven. En wie in beweging blijft, houdt de voeten gezond. Voetzorg voor ouderen was het thema van het ProVoet-congres op 5 november. Ondertitel: Vooruitdenken om iedereen mobiel te houden. Verschillende sprekers lieten zien welke uitdagingen je in de pedicurepraktijk kunt tegenkomen. 'Er valt veel te halen als de voetzorg voor ouderen goed is gestructureerd en gefaciliteerd.'