Home 2020
Laatste artikelen
Column: Samenwerking met zorgverleners en collega’s
Er komen mij wel eens dingen ter ore waarvan ik denk: ‘Nee dit kan echt niet!’ Bijvoorbeeld een klacht van een podotherapeut die via een cliënt hoorde dat de betreffende pedicure had gezegd dat zij geen goede podotherapeut was. Hoe kan dit? En wat kun je doen om te zorgen dat je woorden niet verdraaid worden?
Klanttevredenheid: ‘“Welkom Annemieke”, zei ze toen ik voor ‘t eerst bij haar kwam’
Annemieke van Waterschoot ging online op zoek naar een pedicure, maar van de meeste websites werd ze niet warm of koud. Uiteindelijk belde ze een pedicure die bij haar in de buurt woonde, maar geen up-to-date website had. “Met haar voelde ik meteen een klik. Haar behandelingen geven me een enorme energie-boost.”
Werk aan jouw eigen positieve mindset
Tijdens een coachsessie met een pedicure die met prachtige plannen bezig is, kreeg ik een bijna smekende vraag: “Hoe verander ik mijn mindset?” Ik vond het een mooie vraag en zelfs zo mooi dat ik er een artikel aan wijd. Want iedereen kent ze wel, van die gedachten in je hoofd. Zolang dit positieve gedachten zijn zoals ‘Wat ben jij goed bezig’, is er niks aan de hand. Maar zodra dit belemmerende gedachten worden, is het verstandig om hier eens bij stil te staan. Onze gedachten hebben namelijk behoorlijk wat invloed op ons handelen.
Voorwoord: Samenwerking
Als we kijken naar waar de pedicure tegenwoordig staat, dan is er in plusminus 50 jaar tijd veel veranderd. Er zijn nieuwe behandelmethodes gekomen. De voetverzorging is steeds uitgebreider geworden. Naast de standaard voetverzorging bieden pedicures cosmetische behandelingen en/of medische voetzorg. Doelgroepen zijn gevarieerder: van volledig gezonde mensen tot mensen met een chronische ziekte, van vrouwen tot mannen, van pubers tot senioren, en ook sporters behoren tot de mogelijke klantenkring.
‘Als medisch pedicure sport kan ik klanten beter helpen’
Medisch pedicure Anjo Braspenning (43) werkt parttime in haar praktijk aan huis in Zundert. Voorheen werkte zij als kwaliteits- en procesmanager bij een logistiek bedrijf. “Door mijn analytische achtergrond ben ik continu bezig met het verbeteren van mijn behandelingen. Ik bekijk of alles wat ik doe nuttig en efficiënt is.” Op die manier kan zij haar behandeltijd inkorten en de hoeveelheid afval verminderen.
Aanpak pedicure van voetklachten bij schaatsen
Schaatsen is een Hollandse en authentieke sport die in Nederland door zo’n 1,3 miljoen mensen wordt beoefend. Het is de 2e volkssport in Nederland met 5 miljoen schaatsfans. Tevens is het de 2e sport in Nederland als het gaat om tv-aandacht. Shorttrack en inlineskaten wordt zelfs gezien als ‘jong’ en ‘trendy’.
Voorwoord: Ortheses en meer…
De een draait er haar of zijn hand niet voor om, de ander vindt het maken van een orthese toch best een lastige klus. In deze uitgave hebben we meerdere artikelen over ortheses. En op de website van Podopost zelfs een extra artikel over ortheses bij verschillende voetklachten.
De yin en yang van praktijk Varenhof
Balans. Dat is het toverwoord in de Rotterdamse pedicurepraktijk van Judith Mouyouh. Judith is yin en zzp’er Ida is yang. De een druk, extravert en een workaholic. De ander rustig, introvert en iemand die zorgt dat er ook pauze genomen wordt. “We houden elkaar in evenwicht en vullen elkaar goed aan.”
Aandachtspunten bij ortheses voor risicovoeten
Er worden regelmatig ortheses gemaakt in de medisch pedicurepraktijk. Bij verschillende problemen kan een orthese een oplossing bieden. Daarbij dienen we echter wel met een aantal zaken rekening te houden. Medisch pedicure Toos Mennen licht deze aandachtspunten toe in dit artikel, en bespreekt ze vervolgens aan de hand van een casus.
Column: Antistress-kerstballen
In de vorige column vroeg ik naar jullie werkplezier-verhogende factoren met als doel werkstress te voorkomen. In deze laatste column van het jaar spui ik mijn filosofische hersenspinsels over dit onderwerp. Ze kunnen als antistress-kerstballen zo de boom in.