Home 2018
Laatste artikelen
Meedenken met cliënten is belangrijk
Hoe loods je cliënten naar je praktijk en hoe speel je in op hun wensen. Er zijn tal van factoren op basis waarvan de cliënt juist wel of juist niet voor een bepaalde praktijk kiest. Podopost vraagt willekeurige cliënten wat zij belangrijk vinden bij een pedicurepraktijk. Deze keer sousafonist Peter de Jong.
Voorwoord: Schoenen
Over schoenen is veel te vertellen, hoe worden ze gemaakt, wat is de mode, welke schoenen bij welke voettypen. Het geven van een juist schoenadvies is onderdeel van het takenpakket van de pedicure. Cliënten met een platvoet hebben meestal een wat bredere schoen nodig.
Op bezoek: Marian Pondes, medisch pedicure, maakt nieuwe start: Opstaan en weer doorgaan
Vorig jaar vierde Marian Pondes het 10-jarig bestaan van haar praktijk met een grondige vernieuwing van haar praktijkruimte. Dit jaar voltooide ze de metamorfose met de aanleg van een parkeerplaats en de plaatsing van een reclamebord. “Dat lijkt geen groot nieuws. Maar voor mij is dit het bewijs dat ik mezelf als ondernemer weer op de kaart heb gezet.”
Column Bernadet: Een opgespaarde burn-out?
Bernadet is pedicure. Zij deelt haar praktijkervaringen – met een kwinkslag en in de overtreffende trap – middels deze column in Podopost en een blog in de nieuwsbrief. Daarbij ventileert zij haar ongezouten visie op zaken binnen de pedicurewereld.
Comfortschoenen: de opkomst van sportieve lijnen
Een schoeninspectie behoort tot de standaard handelingen in de praktijk als er sprake is van voetproblemen bij een cliënt. Als vervolgens blijkt dat de cliënt schoenadvies nodig heeft, dan is het prettig om iets meer te weten over welke leveranciers comfortschoenen aanbieden. In dit artikel komen verschillende merken comfortschoenen aan bod. Ook speciale lijnen voor diabetes- en reumapatiënten worden vermeld.
Lezers schrijven
In Podopost 2 staat een mooi artikel over burn-out. Onwillekeurig dwaalden mijn gedachten af naar zo’n 8 jaar geleden. Ik runde met veel plezier een drukke pedicurepraktijk. Dat kon ik goed volhouden omdat mijn echtgenoot – toen met prepensioen – de huishoudelijke taken voor zijn rekening nam.
Cliënt heeft niet het juiste zorgprofiel
De laatste jaren zijn we als pedicures niet alleen bezig met voetbehandelingen, maar krijgen we ook veel te maken met contracten, administratieve verplichtingen, sims-classificaties en zorgprofielen. Mijn 83-jarige cliënt Colt had zorgprofiel 1 en kwam daardoor niet in aanmerking kwam voor welke vergoeding dan ook, ondanks zijn sensibele neuropathie.
Casus: Broze dame met veel te zware schoenen
In juni 2016 stapt mevrouw Claessens (83) op loodzware orthopedische schoenen type A de praktijk van medisch pedicure Igna Breedeveld binnen. Haar magere voeten zijn uitermate gevoelig en er is sprake van diverse drukplekken. Dankzij de deskundige aanpak van Igna en orthopedisch schoentechnicus Jurgen Wollaert, en hun goede onderlinge samenwerking, loopt cliënt nu naar volle tevredenheid op comfortabele orthopedische schoenen type B.
Omgaan met klachten van cliënten
Klachten van cliënten, je kunt ze maar beter voorkomen. Lukt dat niet, dan moet je actie ondernemen. Daarvoor is het handig om op de hoogte te zijn van de klachtenprocedure, de rol van de klachtenfunctionaris van ProVoet, de werkwijze van de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging, de Wkkgz, de Algemene Voorwaarden Uiterlijke Verzorgingsbranche en de ondersteuningsmogelijkheden van je aansprakelijkheidsverzekering.
Effectief bloggen in 10 stappen
Bloggen, wat is het eigenlijk? In de beginjaren was bloggen, het schrijven van een column voor de website, echt iets voor mensen die liever thuis achter hun computer bleven zitten. Tegenwoordig is bloggen een belangrijk onderdeel van de marketing voor jouw praktijk. Waarom zou je bloggen enhoe pak je het aan? 10 stappen die je helpen bij het bloggen.