Hoewel veel pedicures hebben laten weten dat ze de 2 maanden durende intelligente lockdown niet alleen maar als negatief hebben ervaren (lees op de website het bericht Hoe pedicures de coronacrisis doorstaan), is toch iedereen blij om weer open te kunnen. Veel pedicures hebben gedurende de sluiting de praktijk opgeknapt en nagedacht over hoe ze weer te werk konden gaan als de deuren weer open zouden gaan.
Hoewel veel pedicures hebben laten weten dat ze de 2 maanden durende intelligente lockdown niet alleen maar als negatief hebben ervaren (lees op de website het bericht Hoe pedicures de coronacrisis doorstaan), is toch iedereen blij om weer open te kunnen. Veel pedicures hebben gedurende de sluiting de praktijk opgeknapt en nagedacht over hoe ze weer te werk konden gaan als de deuren weer open zouden gaan. Podopost riep pedicures op om foto’s in te sturen hoe ze zich hierop voorbereiden. Daarvan hebben we een kleine selectie geplaatst. En in de tussentijd was brancheorganisatie ProVoet druk bezig met het maken van protocollen om ambulant werkende pedicures en pedicures met een eigen praktijk daarbij te helpen. De protocollen kruisten zich met de foto’s, waardoor nog niet alle foto’s die bij de redactie binnenkwamen volledig aan de protocollen voldeden. We kregen tal van foto’s binnen van gekochte of zelfgemaakte schermen. Pedicures voelen zich daar beter mee beschermd, hoewel ze uiteindelijk niet als maatregel in de protocollen zijn terechtgekomen. Onder meer niet, omdat er toch twijfel is over de veiligheid die deze schermen bieden. Bovendien blijkt dat niet alle soorten schermen even goed zijn te reinigen en desinfectren. Zo zijn er ook geluiden uit het veld dat sommige schermen na een aantal keren desinfecteren wazig worden of krassen vertonen
Diverse maatregelen uit de protocollen waren al business as usual: zoals loshangend haar bijeen binden of afdekken, geen hoezen of handdoeken om de behandelstoelen, handschoenen, mondmasker, disposable schort, en goed afsluitende beschermbril gebruiken. En er is een reeks maatregelen toegevoegd. Bijvoorbeeld het verwijderen van overbodige materialen en voorwerpen uit de behandelruimte en wachtkamer. Je moet na vertrek van de cliënt immers alles reinigen en/of desinfecteren. Zo mailde een pedicure: ‘Ik heb ook alle losse muurversieringen, zoals schilderijen tijdelijk verwijderd.’ Het zijn zaken waar je in eerste instantie misschien helemaal niet bij stilstaat.
Inmiddels zijn we weer een aantal weken verder en is er meer tijd geweest om de protocollen goed door te nemen.
En om terug te komen bij het begin: blijheid overheerst, maar wellicht zijn er ook pedicures die zich nu niet veilig voelen. Laat het ons weten via onze website.