Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

(Medisch) pedicures zeer tevreden over opleiding, maar behoefte aan meer praktijkervaring

Betty van Wijngaarden
Betty van Wijngaarden is ruim 20 jaar werkzaam als zelfstandig journalist en tekstschrijver, gespecialiseerd in de gezondheidszorg. Zij is tevens actief als zzp-coach.
Stichting ToetsCentrum Intereducatief (TCI) heeft een tevredenheidsonderzoek gehouden onder (medisch) pedicures die in de periode 2014-2019 hun diploma hebben behaald. Hiermee wil de stichting (die examens voor deze doelgroepen maakt) toetsen in hoeverre de opleidingen, examens en opleidingsinstituten de gediplomeerden goed hebben voorbereid op de werkpraktijk.
diploma_pedicure
Foto: Pixabay

Over het algemeen zijn (medisch) pedicures zeer tevreden over de gevolgde opleiding, examens en opleidingsinstituten, zo blijkt uit het tevredenheidsonderzoek. Het grootste deel van de afgestudeerden vindt in de voetverzorging een droombaan en ze zijn goed geschoold en klaar voor de arbeidsmarkt. Meer (medisch) pedicures geven aan dat de examens gebaseerd zijn op de ‘echte’ beroepspraktijk. Wat een graadmeter kan zijn van validiteit van de examens.

Meer praktijkuren

De gediplomeerden geven aan dat de opleiding tot medisch pedicure goed aansluit op de opleiding tot pedicure. De voornaamste redenen waarom pedicures doorleren zijn baanzekerheid, meer kennis en vaardigheden op kunnen doen en interessanter en uitdagender werk. Een deel van de pedicures en medisch pedicures gaf aan dat ze graag meer praktijk hadden willen hebben in de opleiding. Vooral omdat ze wel vaardigheden en technieken hebben geleerd, maar niet alle voorkomende voetaandoeningen onder ogen hebben gehad. Ook geven diverse ondervraagden aan dat ze het examen als (zeer) stressvol hebben ervaren, met al het geregel dat erbij komt kijken.

Aanbevelingen voetzorg

TCI heeft op basis van de uitkomsten aanbevelingen geformuleerd. Veel (medisch) pedicures blijken na het behalen van het diploma het gevoel te hebben dat ze ‘in het diepe’ worden gegooid. Velen vragen zich onzeker af of ze het wel kunnen, of ze het wel weten, of constateren dat ze diverse aandoeningen pas in de praktijk voor het eerst zien. Zowel opleiders, exameninstellingen als brancheorganisatie kunnen dit verbeteren.

Meer modellen

Opleiders kunnen in de opleiding meer ruimte inrichten om ervaringsuren te maken bij de behandeling van diverse voettypes en voetaandoeningen. Niet alleen aandacht besteden aan de toepassing van de techniek, maar ook aan de toepassing van de techniek op veel verschillende modellen/cliënten.

Andere manier van toetsen

Exameninstellingen kunnen toetsvormen inzetten die niet kijken naar één behandeling van één model op één moment op één locatie, maar naar de toepassing van een techniek op meerdere diverse modellen/cliënten en wellicht meten hoe een vervolgbehandeling en de bijbehorende administratie en contact met de zorggroep verloopt.

Begeleiden van starters

De brancheorganisatie kan startende beroepsbeoefenaars begeleiding bieden bij de beroepsuitoefening bij specifieke praktijksituaties/voeten. Ook kunnen zij een hulplijn opzetten voor inhoudelijke praktijkvragen van pedicures, en pedicures coachen bij het opbouwen van een klantenbestand.


Waarom dit onderzoek?

TCI vormt een belangrijke brug tussen onderwijs en bedrijfsleven en stelt de examenkaders hierop af. Zij heeft dit tevredenheidsonderzoek gehouden omdat de mate van succes van de gediplomeerden kan zorgen voor aanpassing van de examinering. De onderwijsinstellingen die werken met TCI krijgen door het onderzoek belangrijke terugkoppeling hoe gediplomeerden terugkijken op de gevolgde opleiding.


Bron: Tevredenheidsonderzoek gediplomeerden 2014-2019, stichting ToetsCentrum Intereducatief