Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Social media zakelijk inzetten: vijf tips

Webredactie

Facebook, Instagram, YouTube… We besteden er tegenwoordig steeds meer tijd aan. Het is dan ook geen gek idee om als pedicure op social media aanwezig te zijn. Maar hoe pak je dat aan? Social media-expert Maaike Gulden (The Marketing Factory) geeft vijf tips.

  1. Zorg voor engagement
    Betrek je volgers bij wat je doet. Zo vergroot je hun betrokkenheid bij jouw pedicurepraktijk én breng je bovendien gesprekken op gang, wat weer nieuwe volgers kan opleveren. Maaike: “Het hoeft allemaal niet te ingewikkeld te zijn, houd het persoonlijk en dichtbij jezelf. Ben je bijvoorbeeld bezig met een nieuwe inrichting van je praktijk of laat je een logo ontwerpen, laat mensen hier dan over meedenken. Leg ze meerdere ontwerpen voor en vraag hun mening.”
  1. Wees consistent
    Door het maken van een contentplanning kun je ervoor zorgen dat je posts wat betreft inhoud en frequentie consistent zijn en bovendien kun je vooruit werken. Maaike: “Stel, je hebt bedacht dat je iedere maandag een motiverende quote wilt delen, dan kun je dat gemakkelijk van tevoren inplannen. Ook wat betreft het inhaken op feestdagen, zoals acties voor moederdag of kerst, kun je goed vooruit werken.”
  1. Focus op (bewegend) beeld
    Beeld wordt steeds belangrijker, of het nou gaat over foto of video. Daarom is het aan te raden om altijd een foto bij je berichten te plaatsen. Tijdens het scrollen zullen mensen eerder even blijven hangen bij een mooi plaatje, terwijl ze een lap tekst sneller links zullen laten liggen. Daarnaast wordt de rol van video steeds groter. Denk aan YouTube, maar ook op Instagram groeit de populariteit van de zogenaamde ‘stories’, korte filmpjes die maar 24 uur beschikbaar zijn. Daarom is het de moeite waard om te bedenken of je iets met video wilt doen.
  1. Adverteren
    Hoewel het kopen van volgers geen goed plan is, kan adverteren op social media juist wel zijn vruchten afwerpen. Maaike: “Op Facebook kun je bijvoorbeeld helemaal zelf instellen hoe lang je welke doelgroep wilt bereiken met een bepaald bericht. Dat hoeft niet veel te kosten. Het zorgt voor veel extra bereik en raad ik dus zeker aan. Maar ook hier geldt: doe het alleen als er een goed doordacht plan achter zit en ga niet lukraak allerlei posts promoten.”
  1. Maak een checklist
    Om te voorkomen dat jouw posts door niemand worden gezien of er berichten vol fouten de wereld in gaan, is het handig om een checklist te maken. Kijk je berichten bijvoorbeeld altijd even na op spelfouten, controleer of eventuele links het doen en zorg ervoor dat je je posts op een handig tijdstip deelt.