Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Verbod op reclame voor ‘kinderjunkfood’

Kees Bals
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) wil marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen gaan verbieden als daar bijvoorbeeld film- en tekenfilmfiguren in voorkomen. Hij doet dit om overgewicht bij kinderen te voorkomen.

De staatssecretaris kondigt dit aan in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Elke Slagt-Tichelman (GroenLinks-PvdA). Zij wijst op een uitzending van het tv-programma Pointer die liet zien dat er nog steeds miljarden euro’s naar junkfoodadvertenties gaan. Terwijl de voedselindustrie in het Nationaal Preventieakkoord heeft afgesproken om de marketing gericht op kinderen te verminderen. Van Ooijen antwoordt: “Ondanks een jaarlijkse daling van deze vorm van marketing gebeurt het helaas nog steeds. Dit is een van de redenen waarom ik wetgeving voorbereid die marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen verbiedt.”

Suikerbelasting op frisdrank

Het Nationaal Preventieakkoord is erop gericht Nederlanders gezonder te maken door roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht terug te dringen. Toch blijft het aantal mensen met obesitas toenemen. Op de vraag van Slagt-Tichelman wat hij verder nog gaat doen, wijst de staatssecretaris op activiteiten waar hij al mee bezig is: een omgeving die uitnodigt tot het maken van gezonde voedselkeuzes, een beweegvriendelijke omgeving, een wet op de voedselomgeving, en een wetsvoorstel voor belasting op (fris)dranken waar veel suiker in zit.

Bron: Tweede Kamerstukken